Nikon Z7 ve Süper-Tele Nikkor 180-400mm f/4E TC1.4 FL ED VR

0
1390

Nikon’un yeni full frame aynasız makinesi Nikon Z7 ve süper-tele objektifi Nikkor 180-400mm f/4E TC1.4 FL ED VR objektifi ile yaklaşık 2 hafta yaban hayat çekimleri yaptım. Bu sayede hem Nikon Z7 modelinin yaban hayat fotoğrafçılığında performansını görme hem de 180-400mm gibi dahili 1.4x telekonvertörü olan özel bir objektifi kullanma şansı elde ettim. Bu yazımda sizlere bu ikilinin nasıl bir performans ortaya koyduğunu anlatmaya çalışacağım.

Tecrübelerime geçmeden önce ekipmanlar ilk geldiğinde Youtube kanalımda yayınladığım ön inceleme videosunu aşağıya ekliyorum. Objektifin teknik detaylarına ve Z7 ile ilk gün izlenimlerime bir göz atmak isteyebilirsiniz…

Bu kısa bilgi videosundan sonra konuya kaldığımız yerden devam edelim.

Nikon Z7 ve Yaban Hayat Fotoğrafçılığı

Nikon Z7 ile yaban hayat fotoğrafları çekmek oldukça farklı bir deneyim oldu. Çünkü her şeyden önce Z7 aynasız bir gövde. Bu nedenle DSLR gövdeden farklı yanları bulunuyor. En önemli nokta ise elektronik vizörünün olması ve gövde olarak ince bir yapıya sahip olması. Biz yaban hayat fotoğrafçıları optik vizörlere ve büyük tele objektiflerden dolayı iri gövdelere alışık olduğumuz için böyle bir gövde ilk anda farklı hissettiriyor. Ancak kısa sürede alıştığımı ve sorunsuz bir biçimde kullandığımı söylemeliyim.

Gövde ince olsa da tutma kısmı oldukça dolgun bir yapıda ve DSLR gövdelerden farksız. Bu sayede ağır tele objektifler kullanırken sorun olmuyor. Bu Z7 ve tabi ki Z6’nın yaban hayatta kullanımı için önemli bir artı. Elektronik vizör ise; tüm samimiyetime söylemeliyim ki benden tam puan almayı başardı. Optik vizörden ayırt etmek neredeyse mümkün değil. Çok berrak, büyük ve dijital bir ize rastlamak çok zor. Ancak düşük enstantane değerlerinde dijital olduğunu fark ediyorsunuz. Çünkü ne çekecekseniz onu gösteriyor. Bu yönüyle vizör 10 üzerinden 10 puanı alıyor.

Nikon Z7 + 180-400mm f/4 – Tc: off. f/4, 1/2000, iso: 200 @400mm

Benim en çok merak ettiğim konu ise, özellikle tele objektifler ile nasıl bir AF performansı göstereceğiydi. Çünkü aynasız gövdelerde mevcut Nikon objektifleri kullanabilmek için FTZ adaptörüne ihtiyaç duyuluyor. Haliyle araya bir adaptör girince her zaman performansta bir kayıp yaşanıyor. Nikon Z7 de durum böylemi olacak acaba diye epey tereddütlüydüm.

Çekimlerim sırasında FTZ adaptörün objektif üzerinde hiç bir kısıtlamaya gitmediğini gördüm. Tüm AF sistemi aynen kullanılıyor ve FTZ adaptörde herhangi bir optik eleman olmadığı için kayıpta yaşanmıyor. AF takibi çok çok iyi çalışıyor. Pek çok yabancı sitede Z7’de Nikon’un çok bilinen 3D AF sistemi olmadığı için biraz geri kalıyor şeklinde yazılar okumuştum. Ancak kendi tecrübelerim konu takibinde yüz ve göz AF olduğu için 3D ye gerek duyulmamış ve bu sistem çok iyi çalışıyor. Konuyu yakaladıktan sonra neredeyse hiç kaçırmıyor.

Nikon Z7 + 180-400mm f/4 – Tc: on. f/5.6, 1/1000, iso: 280 @560mm

AF hızı ile ilgili çok ince bir nokta var. FTZ adaptör nedeniyle elektrik akımı ve veri iletimi sırasında araya bir parça daha girdiği için olsa gerek DSLR gövdeye oranla tele objektif kullanımında bir tık yavaşlık var maalesef. Ancak bu hız kaybını fark edebilmek için DSLR ile uzun süre çalışmış olmak gerekli. Yoksa ilk kez kullanan birisi için netleme hızı normal gelecektir. Bu fark çok az ama yine de hissediliyor. Çok titiz düşünenler için özellikle belirtmek istedim. Diğer taraftan 180-400mm objektif çok hızlı çalışıyor ve Z7 ile hız kaybı ihmal edilebilir düzeyde. 200-500mm objektifte bu durum biraz daha hissedilir seviyede.

Nikon Z7 + 180-400mm f/4 – Tc: on. f/5.6, 1/1000, iso: 900 @840mm

AF performansı ile ilgili olarak eklemek istediğim bir başka nokta ise, özellikle üzerinize gelen ve dolu fonladaki kuşları netlerken oldukça iyi bir performans sergilediği yönünde. Grup AF ile size doğru gelen kuşları çekerken AF-C modunda konuyu sürekli olarak netlediği için fotoğrafların büyük çoğunluğu net çıkıyor. Dolu fonda kuşu ilk anda bulurken bir kaç kez sıkıntı yaşasam da netlik noktasını tam kuşun üzerine denk getirdiğinizde sorunsuz yakalıyor ve bir kere yakaladıktan sonra fon ne kadar karışık olursa olsun grup AF ile konuyu kaçırmıyor. Konuyu ilk anda doğru netlemek için özellikle 6m-sonsuz mesafe ayarını yapıp objektifin dönüş çapını kısaltmak gerekiyor. Bu sayede çok yakında hiç arama yapmadan uzak konuyu aradığı için hız anlamında neredeyse iki kat fark sağlıyor. Çok daha hızlı netleme yapmak bu sayede mümkün oluyor.

Nikon Z7 + 180-400mm f/4 – Tc: on. f/5.6, 1/800, iso: 200 @560mm

1.4x Dahili Tele Konvertör

Nikon 180-400mm f/4 objektifin içerisinde 1.4x dahili tele konvertör bulunuyor. Bu sayede tek bir hareketle anında 400mm den 560mm değerine çıkılabiliyor. Sistem çok kolay kullanılıyor ve sorunsuz çalışıyor. Gözünüzü vizörden ayırmadan tek bir hareketle bu ayarı yapabiliyorsunuz. Yaptığım çekimlerde optik olarak bir kayıp görmediğimi söylemeliyim. Buna açıkçası biraz şaşırdım. Ancak gerçek bu ve bu gerçek çok mutluluk verici…

Nikon Z7 gövde 45.7mp çözünürlük sunduğu için aslında yaban hayattan ziyade moda, düğün ve portre çekimleri için daha uygun gibi görünse, de bu yüksek çözünürlük yaban hayat çekimlerinde de çok işe yarıyor. Zira FX modda 45.7mp çözünürlük varken DX modda yaklaşık olarak 20mp (tam olarak 19.5mp) çözünürlük sunuyor ve 400mm olan odak uzaklığı 600mm olarak kullanılabiliyor. 1.4xTc aktif edilirse o zaman 840mm değerine çıkılabiliyor. Açıkçası tek bir objektif ve gövde ile 400mm, 560mm, 600mm, 840mm değerlerinde çekim yapılabiliyor olması harika. Ve en kısıtlı durumda dahi hala elinizde 20mp çözünürlük bulunuyor.

Nikon Z7 + 180-400mm f/4 – Tc: on. f/5.6, 1/640, iso: 1.100 @840mm

Vide Performansı

Günümüzde artık video çekmeden olmuyor ve aynasız gövdeler özellikle bu video özellikleri ile ön plana çıkıyorlar. Nikon Z7 de 4K video çekebilen güçlü gövdelerden birisi. 4K 25p, 1080p de ise 25p, 50p ve 100p hızlarda çekim yapabiliyor. Bu hızlarda doğrudan sesli çekim yapabilirken 120p de istenirse sessiz olarak ağır çekim kayıtta yapabiliyor.

Nikon’un bu güne kadar en çok eleştirildiği nokta video performansıydı. Çünkü hem Canon hem de Sony akıcı, yumuşak ve hızlı netleme yapabilirken Nikon DSLR gövdelerinde bunu yapamıyordu. Ancak şimdi Z7 ve Z6 ile bu tarih oldu. Video sırasında hissettirmeden yumuşak ve akıcı AF yapabiliyor. Soluma tabir edilen AF araması hiç yapmıyor. Konuya istene hızda odaklanıyor ve sonrasında hem yüz hem de göz AF yapabiliyor. Yaban hayatı çekerken yüz ve göz AF çalışmada da konuya bir kere odaklandıktan sonra konu ne olursa olsun takip etmeyi başarıyor.

Ben video çekimlerim sırasında çok keyif aldım ve ”Ah bu gövde 2 yıl önce elimde olcaktı ki…” diye çok iç geçirdim. Video kaydı ve AF performansı etkileyici…

Daha ciddi işler düşünüldüğünde Nikon Z7 ve Z6 özellikle Atomos Ninja harici kayıtçı ekran seti ile N-log 4K kayıt verebiliyor ve artık RAW video çekmek de mümkün. Bu sayede özellikle çok yüksek kalite ve detay isteyen işlerde Nikon Z serisi ile profesyoneller video işleri yapmak mümkün.

Aşağıya uzun uzun anlattığım test videomu ekliyorum.

Sonuç

Nikon Z7 fotoğraf makinesinin full frame aynasız gövdeler içerisinde önemli bir yer edindiğini düşünüyorum. Eksiği olmadığı gibi, eski DSLR lensleri ile de tam uyumlu olduğu için fazlası bile var. Gerek görüntü kalitesi gerekse de AF performansı ile kullanımı keyif veren bir gövde.

Tele objektifler ile de hem spor hem de yaba hayat için kullanışlı. FTZ adaptörden kaynaklı bir tık yavaşlama var ancak bunu da yukarıda anlattığım gibi lens üzerinden 6m-sonsuz gibi bir sınırda kullandığınızda çözebiliyorsunuz.

Kendi aynasız seri objektiflerinin sayısı arttıkça Nikon Z serisi daha da pazarda ağırlığını hissettirecektir.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here